KPI betekenis

Het doel van een KPI is inzicht geven in rapportages en de mogelijkheid bieden om de prestaties te monitoren.




Bij moderne bedrijven die veel werken met rapportages kom je het woord ‘KPI’ steeds vaker tegen. Managers strooien met de betekenis alsof iedereen hem kent en de functie weet. Zowel in het Nederlands als in het Engels is de afkorting KPI en ondanks dat de volledige uitschrijving van deze afkorting anders is, wordt er hetzelfde bedoeld en is het een begrip dat de afgelopen jaren gemakkelijk is opgenomen binnen het management. Als je een KPI goed gebruikt kun je steeds hogere doelen stellen en deze ook behalen, zolang je maar weet wat je aan het doen bent én je verdiept in de onderliggende materie. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

KPI betekenis

Het doel van een KPI is inzicht geven in rapportages en de mogelijkheid bieden om de prestaties te monitoren.




Bij moderne bedrijven die veel werken met rapportages kom je het woord ‘KPI’ steeds vaker tegen. Managers strooien met de betekenis alsof iedereen hem kent en de functie weet. Zowel in het Nederlands als in het Engels is de afkorting KPI en ondanks dat de volledige uitschrijving van deze afkorting anders is, wordt er hetzelfde bedoeld en is het een begrip dat de afgelopen jaren gemakkelijk is opgenomen binnen het management. Als je een KPI goed gebruikt kun je steeds hogere doelen stellen en deze ook behalen, zolang je maar weet wat je aan het doen bent én je verdiept in de onderliggende materie. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

KPI betekenis

Het doel van een KPI is inzicht geven in rapportages en de mogelijkheid bieden om de prestaties te monitoren.




Bij moderne bedrijven die veel werken met rapportages kom je het woord ‘KPI’ steeds vaker tegen. Managers strooien met de betekenis alsof iedereen hem kent en de functie weet. Zowel in het Nederlands als in het Engels is de afkorting KPI en ondanks dat de volledige uitschrijving van deze afkorting anders is, wordt er hetzelfde bedoeld en is het een begrip dat de afgelopen jaren gemakkelijk is opgenomen binnen het management. Als je een KPI goed gebruikt kun je steeds hogere doelen stellen en deze ook behalen, zolang je maar weet wat je aan het doen bent én je verdiept in de onderliggende materie. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

KPI afkorting betekenis

De afkorting KPI staat in het Nederlands voor ‘kritieke prestatie-indicatoren’ en in het Engels ‘key performance indicators’. De eenvoudige omschrijving is: het gaat om indicatoren die door middel van presentaties jouw organisatie kunnen monitoren, analyseren en verbeteren. De definitie die wordt gehanteerd door softwarebedrijven is als volgt: ‘een visuele aanwijzing waarmee de voortgang naar een meetbaar doel wordt aangegeven.’ Door middel van het visualiseren kun je aflezen of je op koers ligt met jouw SMART geformuleerde doelstellingen of taken. Het woord ‘key’ verwijst naar het belang van deze doelstelling binnen de organisatie, veelal gaat het om een groter concept en niet een dagplanning. Vervolgens is er een ‘performance’ nodig, oftewel prestaties om de doelstelling te bereiken. Tot slot maken de ‘indicatoren’ het succes en de voortgang zichtbaar van deze doelstelling.



kpi betekenis uitgelegd
kpi betekenis uitgelegd

Wat kun je met een KPI?

Als je een goede KPI hebt opgesteld kun je eenvoudig twee vragen beantwoorden. Kijkend naar de voortgang van een taak of proces kun je door middel van deze techniek antwoord op de vraag krijgen of je op schema ligt in of dat je achter loopt. Je kunt dit voor een individuele taak doen, maar ook voor een groter geheel zoals het beoogde organisatiedoel.

Waarom zou je KPI gebruiken?

Doordat je in één oogopslag de voortgang kunt bekijken en kunt zien of je op schema ligt, kun je direct inschatten wat de gezondheid is van jouw taak, project of bedrijfsdoel. Je hoeft niet losse schema’s en grafieken te analyseren, waardoor het bijsturen of aanpassen van het pad naar het doel ook eenvoudiger is. Door de KPI te gebruiken kun je dus eigenlijk jouw doel in een rechtere lijn behalen omdat je eerder inzicht hebt waar aanpassingen nodig zijn. Als je verder kijkt naar hoge scores dan kun je ook je klanten, medewerkers en financiën erin betrekken. Het heeft namelijk áltijd direct invloed op deze belangrijke onderdelen van het bedrijf. Immers zijn dat de drie bouwstenen waaruit een bedrijf bestaat. Hoe hoger de score is hoe meer tevreden klanten, medewerkers zijn en de gezondheid van de financiën in orde zijn.



Hoe bouw je een KPI op?

Om tot de indicatoren te komen van de KPI heb je factoren nodig die het mogelijk maken om te meten. Zoals aangegeven gaat het om een doelstelling die binnen het bedrijf een ‘key’ is en moeten er ‘prestaties’ geleverd worden om de doelstelling te bereiken. De input die nodig is voor een goede KPI zit in systemen, informatie, feedback van bijvoorbeeld medewerkers, data, gedrag, visie, strategie, cultuur en waarden.

Beste methode: KPI boom

De beste methode is om een KPI-boom op te stellen. Neem als eerste de strategische doelen als uitgangspunt, zoals het verhogen van de winst in een bepaalde periode. Vervolgens beschrijf je wat cruciaal is om dit doel te kunnen behalen en maak het tot slot meetbaar met bijvoorbeeld brutomarges en ziekteverzuim binnen de organisatie. Zo heb je een structuur in jouw KPI-opbouw en is het herleidbaar waardoor je voorkomt dat je met foutieve informatie een nieuwe koers gaat inzetten.



KPI samengevat

Samengevat is de KPI dus een complete mix van jouw bedrijf en haar interne processen die ruimer liggen dan alleen de cijfertjes uit een rapportage. Hierbij moet je wel opletten dat je niet in standaard valkuilen trapt zoals te veel indicatoren of je verkeerde indicatoren gebruik. Het KPI-management is een vakgebied apart en vergt kennis en professionaliteit. Want als je wil varen op de KPI en de indicatoren zijn onjuist of het zijn er teveel, dan raakt het schip stuurloos en voor je het weet zink je omdat je op verkeerde informatie bent afgegeven.