Wat betekent SMS-campagne
Een SMS-campagne, of SMS-marketing, is een manier van promotie die bedrijven inzetten om (nieuwe) klanten te werven.
Bij een SMS-campagne worden bijvoorbeeld coupon- of kortingscodes verspreid via tekstberichten. De methode is vergelijkbaar met de bekende nieuwsbrieven die bedrijven per e-mail verzenden, alleen dan per SMS. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!
Wat betekent SMS-campagne
Een SMS-campagne, of SMS-marketing, is een manier van promotie die bedrijven inzetten om (nieuwe) klanten te werven.
Bij een SMS-campagne worden bijvoorbeeld coupon- of kortingscodes verspreid via tekstberichten. De methode is vergelijkbaar met de bekende nieuwsbrieven die bedrijven per e-mail verzenden, alleen dan per SMS. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!
Wat betekent SMS-campagne
Een SMS-campagne, of SMS-marketing, is een manier van promotie die bedrijven inzetten om (nieuwe) klanten te werven.
Bij een SMS-campagne worden bijvoorbeeld coupon- of kortingscodes verspreid via tekstberichten. De methode is vergelijkbaar met de bekende nieuwsbrieven die bedrijven per e-mail verzenden, alleen dan per SMS. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!
Afkortingen in SMS-berichten
SMS-berichten hebben de manier waarop we met elkaar communiceren veranderd. Met een afkorting kun je je vrienden gemakkelijk laten weten dat je kijkt, leest, gaat wandelen of gokt op Bet777. Wat begon als een gevolg van een beperkt aantal karakters, heeft nu aanleiding gegeven tot een nieuwe vorm van taal die we in het dagelijks leven gebruiken: zogenaamde chattaal. Inmiddels gebruikt bijna iedereen het, zelfs bedrijven, om op een praktische manier te communiceren.
Chat- of smstaal is nuttig, maar het gebruik ervan in een zakelijke omgeving is lastig. Vooral bij het verzenden van sms-berichten naar je doelgroep moet je de tekstafkortingen en eventuele smileys die je gebruikt in evenwicht houden met duidelijkheid, toon en boodschap. De eerste stap om te leren hoe je dit evenwicht kunt vinden is begrijpen waarom het belangrijk is om afkortingen en zakelijke acroniemen te gebruiken. Welke zijn de moeite waard zijn om voor je zakelijke uitingen te gebruiken?


Waarom zou je je tekst moeten inkorten?
Het is geen geheim dat SMS-campagnes handig kunnen zijn om met je doelgroep te communiceren. Ze kunnen worden ingezet om promoties, aanbiedingen en overige informatie onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Het is belangrijk om met je doelgroep te communiceren op een manier die de boodschap duidelijk overbrengt en de gewenste impact heeft. Afkortingen kunnen daarbij helpen. Wanneer je afkortingen en acroniemen gebruikt in een zakelijk marketingbericht, bereikt je drie dingen.
Ten eerste creëer je herkenbaarheid. Wanneer je de juiste acroniemen en afkortingen voor de juiste doelgroep gebruikt, zorg je voor herkenning en erkenning bij je doelgroep. Dit zorgt op termijn voor het behoud van je klanten: ze voelen zich eerder met je verbonden en stappen minder snel over naar de concurrent.
Het tweede dat je bereikt, is dat je intentie duidelijk wordt overgebracht. Je boodschap bij de juiste mensen afleveren heeft weinig nut als je bericht niet of niet goed bij je doelgroep overkomt. Door afkortingen te gebruiken lever je een sterke tekst af die de juiste betekenis overbrengt bij de ontvanger.
Ten slotte is er een praktische reden om je sms-berichten in te korten: het aantal tekens! Hoe korter en krachtiger je je bericht kunt maken, hoe beter. Door acroniemen op een juiste plekken in je teksten te plaatsen, houd je je communicatie kort en krachtig.
Richtlijnen voor SMS’en met afkortingen
Weten welke afkortingen je moet gebruiken en waarom ze belangrijk zijn, is een cruciaal onderdeel van het ontwikkelen van je SMS-strategie. Natuurlijk is er meer nodig dan alleen wat afkortingen om een sterk bericht samen te stellen. Uiteindelijk draait het om het samenstellen van de juiste boodschap, voor het juiste publiek, op het juiste moment. Tekstafkortingen en acroniemen zijn slechts een hulpmiddel dat je hierbij kunt gebruiken. Er zijn bepaalde richtlijnen die je kunt volgen om het meeste uit je SMS-campagnes te halen.
Makkelijker maken
Eenvoud staat centraal. Hoe korter je boodschap is, hoe effectiever deze kan zijn. Houd het dus kort en krachtig! Weet ook wanneer je wel of juist niet met afkortingen moeten werken om je doel te bereiken.
Segment
We zeiden het al, maar het is de moeite waard om het nog eens te herhalen: je wilt de juiste boodschap aan de juiste persoon overbrengen. Soms betekent dit dat je je bericht moet personaliseren, maar meestal is een oppervlakkige segmentatie van je doelgroep voldoende. Als je een brede doelgroep hebt, moet je deze segmenteren: bij een millennial zal een bericht dat voor een ouder iemand is geschreven waarschijnlijk slecht converteren. Verplaats je in je doelgroep en hun communicatiestijl. Het afstemmen van je boodschap op het beoogde publiek kan de effectiviteit van je tekstcommunicatie vergroten. Dit kan best wat tijd kosten, maar het is de moeite waard!
Wees professioneel
Het kan lastig zijn om de juiste ’tone of voice’ te ontdekken voor je tekstbericht. Behoud altijd een zeker niveau van professionaliteit, ook als het gaat om het gebruik van teksttaal. Daarnaast probeer je de communicatie- en schrijfstijl van je doelgroep zo goed mogelijk na te bootsen.
Hoe populairder een afkorting is, hoe aantrekkelijker het is om deze te gebruiken. je wilt contact maken met je publiek en laten zien dat je een modern, sterk merk bent dat hun behoeftes begrijpt. Er zijn verschillende veelvoorkomende tekstafkortingen die obsceen of op andere wijze suggestief zijn. Hoe populair deze afkortingen ook zijn: vermijd ze! Je loopt anders het risico de reputatie van je bedrijf te schaden, wat veel negatieve reviews op kan leveren.