Acquisitie betekenis?

De betekenis van acquisitie is: het actief benaderen en werven van nieuwe klanten, opdrachtgevers of adverteerders.

Acquisitie is een sales-activiteit, je probeert nieuwe klanten te verkrijgen en jouw product of dienst te verkopen. Wanneer je ongevraagd je product of dienst aanbiedt, pleeg je koude acquisitie. Acquisitie komt van het Latijnse woord ‘acquirere’ wat ‘verwerven’ of ‘verkrijgen’ betekent. Je komt de tekst vaak tegen in vacatures, ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld’.

Acquisitie betekenis?

De betekenis van acquisitie is: het actief benaderen en werven van nieuwe klanten, opdrachtgevers of adverteerders.

Acquisitie is een sales-activiteit, je probeert nieuwe klanten te verkrijgen en jouw product of dienst te verkopen. Wanneer je ongevraagd je product of dienst aanbiedt, pleeg je koude acquisitie. Acquisitie komt van het Latijnse woord ‘acquirere’ wat ‘verwerven’ of ‘verkrijgen’ betekent. Je komt de tekst vaak tegen in vacatures, ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld’.

Acquisitie betekenis?

De betekenis van acquisitie is: het actief benaderen en werven van nieuwe klanten, opdrachtgevers of adverteerders.

Acquisitie is een sales-activiteit, je probeert nieuwe klanten te verkrijgen en jouw product of dienst te verkopen. Wanneer je ongevraagd je product of dienst aanbiedt, pleeg je koude acquisitie. Acquisitie komt van het Latijnse woord ‘acquirere’ wat ‘verwerven’ of ‘verkrijgen’ betekent. Je komt de tekst vaak tegen in vacatures, ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld’.

Acquisitie betekenis

Acquisitie betekent het werven van nieuwe klanten voor jouw producten of diensten, of de overname van het ene bedrijf door het andere bedrijf. Het team dat acquisitie pleegt wordt binnen een bedrijf aangeduid als de afdeling acquisitie en is onderdeel van de grotere sales-afdeling. Bij goede acquisitie spelen communicatieve vaardigheden een grote rol, je potentiële klant moet nog overtuigd worden het product nodig te hebben. Vooral bij koude acquisitie is dit het geval. Je ziet regelmatig een zin over acquisitie in vacatures.

acquisitie betekenis uitgebeeld door man in pak achter laptop
acquisitie betekenis uitgebeeld door man in pak achter laptop

Acquisitie in de zakenwereld

Ook in de zakenwereld wordt het woord acquisitie gebruikt. Hier betekent acquisitie overname: de verwerving van een bedrijf door een ander bedrijf. In de meeste gevallen is het over te nemen bedrijf vele malen kleiner dan het overnemende bedrijf. Wanneer de twee bedrijven ongeveer gelijk zijn qua grootte, wordt er gesproken over een fusie in plaats van overname of acquisitie.

Acquisitie in vacatures

Wanneer een bedrijf een vacature voor werknemers publiceert op een online vacaturebank, zullen ze ongevraagde aanbiedingen van bedrijven ontvangen. Deze bedrijven doen aan koude acquisitie en kijken rond op o.a. vacaturesites om nieuwe targets te vinden. Voorbeelden van de ongevraagde aanbiedingen zijn: ‘U zoekt een administratief medewerker, maar ons administratiekantoor kan dat voordelig uit handen nemen.’, ‘Voor 15% commissie nemen wij het zoekwerk uit handen en vinden we een geschikte boekhouder voor u!’. Wanneer je als ‘gewone werknemer’ op de vacature wilt solliciteren, kun je de zin over acquisitie gewoon negeren.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld

Met de zin ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ wordt in een vacature aangegeven dat werving- en selectiebureaus en headhunters geen contact op hoeven te nemen. Deze bureaus willen dan aanbieden te helpen met het zoeken naar een geschikte werknemer, uiteraard tegen een vergoeding. Met ‘acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld’ in je vacaturetekst zullen de meeste headhunters en werving- en selectiebureaus je vacature overslaan en een ander bedrijf benaderen.

Wat is de betekenis van koude acquisitie?

Je pleegt koude acquisitie wanneer je ‘willekeurig’ bedrijven opbelt of mailt met de vraag of ze interesse hebben in jouw diensten of product. De meeste koude acquisitie is telefonisch en wordt vaak als storend of vervelend ervaren. Koude acquisitie is vaak niet erg effectief. Het heet koude acquisitie de koper en verkoper elkaar niet kennen en er geen lead is. Het contact is dus nog ‘koud’ en de kans is groot dat de potentiële koper helemaal geen interesse heeft. Door ervoor te zorgen dat je bericht direct bij de persoon met beslissingsbevoegdheid terecht komt, vergroot je je kansen op een positieve afloop. Wanneer je erin slaagt snel een ‘klik’ te maken kan er soms direct al zaken worden gedaan. Mocht dat niet lukken, kun je een afspraak voor een vervolggesprek aanbieden. Tijdens het acquisitiegesprek probeer je een verlangen bij de ander op te roepen, je hoopt een nieuwe klant of opdrachtgever te mogen verwelkomen. Neem de leiding in het gesprek en stel vragen terwijl jij vooral de rol van luisteraar op je neemt. Rond het gesprek altijd af met een duidelijke afspraak over wanneer de beslissing om al dan niet te gaan samenwerken wordt genomen. Het zou natuurlijk ideaal zijn om dit direct na het gesprek al te horen, maar vaak is daar wat bedenktijd voor nodig. Spreek duidelijk af wanneer jullie weer contact hebben, probeer dit binnen één a twee werkdagen te houden.

 

Wat is warme acquisitie?

Warme acquisitie is het tegenovergestelde van koude acquisitie. Waar je bij koude acquisitie geen enkele connectie met de potentiële koper hebt, bestaat er bij warme acquisitie al een relatie tussen de verkoper en potentiële koper of is er een andere positieve voorgeschiedenis. Wanneer je je auto wilt laten opknappen en er een familielid met een eigen autogarage is, is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Een andere vorm van warme acquisitie is via leads: een potentiële nieuwe klant heeft aangegeven interesse te hebben en zijn of haar gegevens achtergelaten. Het bedrijf zal de klant benaderen wetende dat er al enige interesse is. De kans om daadwerkelijk een nieuwe klant binnen te halen is bij warme acquisitie vele malen groter dan bij koude acquisitie. Ook is er meer kans om een langdurige klantrelatie op te kunnen bouwen.

Wat zijn leads?

Met een lead in handen kun je warme acquisitie plegen. Een lead is een aanvraag van een klant, bijvoorbeeld voor meer informatie over een bepaald product of dienst. Het is een spoor naar een potentiële klant. De geïnteresseerde heeft e-mailadres of telefoonnummer achtergelaten en wil graag contact: een ideaal begin voor het bedrijf. Leads kunnen worden aangekocht, sommige slimme bedrijven genereren en verzamelen leads. Die leads worden vervolgens tegen een vergoeding doorgespeeld aan bedrijven die de leads kunnen omzetten naar nieuwe klanten. Rijschool leads zijn een van de meest populaire vormen van leads: ze zijn goedkoop in te kopen en kunnen de rijschool per binnengehaalde klant duizenden euro’s aan rijlessen opleveren.

Acquisitie definitie

Acquisitie is een poging doen om iemand iets te verkopen of te laten doen. Acquisitie omvat o.a. het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten.

Synoniemen van acquisitie

Acquisitie synoniemen zijn o.a. aanwerving, verwerving, werving, klantenwerving, rekrutering, aanwinnen, verkrijgen.

Betekenis acquisitie in het Engels

Acquisitie in het Engels is to acquire, verkrijgen/verwerven.

Mis je nog iets over het woord acquisitie?

Ontbreekt er nog iets over de betekenis van acquisitie, of heb je een spel- of tikfout ontdekt? Breng de redactie op de hoogte door hieronder een comment achter te laten!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *