Influencer betekenis

Letterlijk vertalen we ‘influencers’ als ‘beïnvloeders’, maar beide woorden komen nog niet goed door de spellingscontrole. Wat is een influencer, en heeft hij of zij wel echt invloed?




Ze zijn deelnemers van De Slimste Mens of Wie is De Mol en hebben naar het schijnt ook online een groot publiek. Zeker wie een alles-in-1 pakket heeft en veel tv kijkt of op sociale media rondsnuffelt, krijgt met ze te maken: influencers. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

Influencer betekenis

Letterlijk vertalen we ‘influencers’ als ‘beïnvloeders’, maar beide woorden komen nog niet goed door de spellingscontrole. Wat is een influencer, en heeft hij of zij wel echt invloed?




Ze zijn deelnemers van De Slimste Mens of Wie is De Mol en hebben naar het schijnt ook online een groot publiek. Zeker wie een alles-in-1 pakket heeft en veel tv kijkt of op sociale media rondsnuffelt, krijgt met ze te maken: influencers. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

Influencer betekenis

Letterlijk vertalen we ‘influencers’ als ‘beïnvloeders’, maar beide woorden komen nog niet goed door de spellingscontrole. Wat is een influencer, en heeft hij of zij wel echt invloed?




Ze zijn deelnemers van De Slimste Mens of Wie is De Mol en hebben naar het schijnt ook online een groot publiek. Zeker wie een alles-in-1 pakket heeft en veel tv kijkt of op sociale media rondsnuffelt, krijgt met ze te maken: influencers. Ontbreekt er nog iets? Stuur het in en maak kans op een Bol.com waardebon t.w.v. €100!

Koopgedrag

Invloed uitoefenen, dat kan op uiteenlopende manieren. Zo zijn er promotieteams van politieke partijen, Jehova’s getuigen die langs de deuren gaan en kan er geen biografie van een band of muzikant opengeslagen worden of de invloeden worden genoemd in de hoedanigheid van hun idolen uit het nabije verleden. Invloed is een breed begrip, dat bijvoorbeeld gezag, aanzien, impact of geestelijke (in)werking kan betekenen. In het gros van de gevallen betreft het de mate van effect van de ene op de andere partij. Dat kan die van de CO2-uitstoot op het klimaat zijn, van een leraar op een leerling of – en daar refereert het woord influencer aan – van iemand die een ander aanstuurt in zijn koopgedrag.

influencer betekenis
influencer betekenis

(Sluik)reclame

Het gaat daarbij vaak om een soort sluikreclame. Een schoolvoorbeeld van sluikreclame is het pontificaal op tafel zetten van een hippe handtas van een bekend merk in een goed bekeken sitcom of film. In de wereld van de influencer gaat dat er minder subtiel aan toe. Hier wordt een bepaald product aangeprezen door iemand die in eerste instantie een vlog over iets anders presenteert. Een vlog van iemand die in zijn camper door Europa toert doet dienst als reclamespot wanneer de reiziger een telefoon aanprijst. In klusvlogs wordt gereedschap van een bepaald merk geroemd. Grote bedrijven zijn er massaal bovenop gedoken. De influencer wordt vanzelfsprekend beloond, met geld of gratis producten.

Maar werkt dit eigenlijk wel?

Diffusis France deed onderzoek: werkt deze manier van marketing nou eigenlijk? De influencer zou mede ontstaan zijn omdat mensen reguliere reclame niet meer vertrouwen. Maar zou een vlogger wel het juiste merk aanprijzen? Uit het onderzoek blijkt dat de influencer niet zo veel invloed heeft als wordt gedacht. Consumenten werd gevraagd wat de doorslag gaf bij hun aankoopbeslissing. Ruim de helft (55 procent) geeft aan door vrienden, collega’s, kennissen of familie (naasten dus) geadviseerd te zijn. Daarna komen reclame, de pers, reviews op internet en ergens achteraan het rijtje de influencers, wiens grote aantallen volgers eveneens in twijfel getrokken worden. Of de wereld der influencers er één is van gebakken lucht, is de vraag, net als hun daadwerkelijke invloed.